The Lord's Prayer是大家耳熟能詳的主禱文。

馬太福音六:9-13所以,你們禱告要這樣說:我們在天上的父:願人都尊你的名為聖。願你的國降臨;願你的旨意行在地上,如同行在天上。我們日用的飲食,今日賜給我們。免我們的債,如同我們免了人的債。不叫我們遇見試探;救我們脫離兇惡(或作:脫離惡者)。因為國度、權柄、榮耀,全是你的,直到永遠。

 

這段主禱文,在十二年前初信主之際,學校老師就要求我們把它背下來。

 

200712321日,我跟陳宗元同學一起代表南神參加The Training of Trainers School for Peace Building and Conflict Transformation in North East Asia.

席間,有一位國際友人從網路上摘錄這段主禱文新譯。

 

The Lord's Prayer

I cannot say Our if I live in a watertight spiritual compartment.

I cannot say Father if I do not demonstrate the relationship in daily living.

I cannot say which art in heaven if I am so occupied with the earth that I am laying up no treasures there.

I cannot say hallowed be Thy name if I, who am called by His name, am not holy.

I cannot say Thy kingdom come if I am not doing all in my power to hasten its coming.

I cannot say Thy will be done if I am questioning, resentful of, or disobedient to His will for me.

I cannot say on earth, as it is in heaven if I am not prepared to devote my life here to His service.

I cannot say give us this day our daily bread if I am living on past experience or if I am an under-the-counter shopper.

I cannot say forgive us our trespasses, as we forgive them that trespass against us if I harbor a grudge against anyone.

I cannot say lead us not into temptation if I deliberately place myself in a position to be tempted.

I cannot say deliver us fro evil if I am not prepared to fight it in the spiritual realm with the weapon of prayer.

I cannot say Thine is the kingdom if I do not accord the King the disciplined obedience of a loyal subject.

I cannot say Thine is the power if I fear what men may do or what my neighbors may think.

I cannot say Thine is the glory if I am seeking glory for myself.

I cannot say forever and ever if my horizon is bounded by the things of time.

 

陳宗元同學將上文翻譯如下:

 

如果我只居住在一個與外界隔離的教會中,我不能說「我們」

如果我的心被俗事所佔據,以至於與天上一點關連也沒有,我不能說「在天上的」

如果我並無法在我的日常生活中展謝我與祂的關係,我不能說「父」

如果因祂的名被呼召的我一點也不聖潔,那我不能說「願人都尊的名為聖」

如果我並沒有盡全力去促成這事,我就不能說「願的國降臨」

如果我依然懷疑、怨恨或者不遵守的旨意,我不能說「願的旨意成全」

如果我尚未將我在地上的一切獻上,我不能說「在地上,如同行在天上」

如果我依然依靠過去的一切或依然倚靠自己,我不能說「我們日用的飲食,今日賜給我們」

如果我依然對他人有怨恨,我不能說「免我們的債,如同我們免了人的債」

如果我將自己放入試探中,我不能說「不叫我們遇見試探」

如果我尚未決定已禱告為力量在這場屬靈爭戰中戰鬥,我不能說「救我們脫離兇惡」

如果我不是這國度中遵守紀律的忠心僕人,我不能說「國度全是的」

如果我依然害怕他人的作為及言語,我不能說「權柄全是的」

如果我依然追求自我的榮耀,我不能說「榮耀全是的」

如果我的世界依然被時間所限制,我不能說「直到永遠」

…………

兩年後,再讀這段主禱文新譯,直扎我心。

對我而言,上帝的話總在平靜的生活中,在我心中起不了任何漣漪。但在我特別低潮、對生命稍嚐到澀味及苦味時,上帝的話就很像是一道帶刃的光,扎心又帶來亮光。

 

……………

今年十月,就輪到我們這屆傳道要繳交傳教師論文以及讀書報告。如果照時間的脈動走,明年春季議會講道,然後就看那個教會為我們封牧。

我心裡的疑慮,不是異動問題,卻是是否要當「牧師」的問題。

 

這問題很大!很重!得花很多時間禱告、思考、尋求答案。

瞭解我的人,應該多少知道原因。

再私下聊吧。

 

arrow
arrow
    全站熱搜

    elihong 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()